Home » עידכונים » זכאות העובד הזר לשעות נוספות

זכאות העובד הזר לשעות נוספות

לאחרונה פורסם פסק הדין של בית המשפט העליון הדן בערעור בנושא זכאות העובדים הזרים לקבלת תשלום עבור שעות נוספות – פס"ד גלוטן. לעדכון המלא: שעות נוספות עובדים זרים

זכאות העובד הזר לשעות נוספות


להלן המצב ששרר עד לפרסום פסק הדין

עובד זר סיעודי מלווה את הקשיש במשך שעות רבות ולמעשה לרוב נמצא בדירת הקשיש במשך כל היום, כל השבוע, למעט יום המנוחה השבועי.

כידוע, כל עובד זכאי לתשלום מלא על מלוא שעות העבודה שבהן היה לרשות המעביד. לפיכך, עובד זר סיעודי זכאי לתשלום על השעות הנוספות (מעבר ל-8 שעות עבודה ביום) בהן היה זמין לעבודה, בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה.

הכלל הרווח בפסיקה לעניין שעות עבודתם של עובדי סיעוד, הוא כי על העובד זר להוכיח את שעות העבודה בהן עבד באופן פרטני, אלא אם כן יעלה בידו להוכיח, תחת זאת, את מתכונת שעות עבודתו בכללותה, כאשר ממתכונת שעות העבודה ניתן יהיה להיווכח כי עבד, ברגיל, מספר שעות המזכה אותו בתגמול עבור שעות נוספות.

יש לציין שבחודש מרץ 2007  בית הדין הארצי לעבודה קבע ברוב דעות, שמטפלים המועסקים 24 שעות ביממה אינם זכאים לגמול שעות נוספות מעבר לשמונה שעות ביום.

מנימוקי בית המשפט להחלטה זו:

עובדי סיעוד זרים המועסקים על בסיס 24 שעות ביממה לא זכאים לתשלום עבור שעות נוספות מאחר והם כמו עובדים "בתפקידי הנהלה ובתפקידים המחייבים מידה מיוחדת של אמון אישי" וכמו עובדים שאופי עבודתם אינו מאפשר למעסיק "כל פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלהם".

הדרך היחידה להוכיח את שעות העבודה היא לנהל רישום מסודר של שעות העבודה או להוכיח סדר יום קבוע הכולל עבודה בשעות נוספות.

במידה והעובד לא הצליח להוכיח את עצם העבודה בשעות נוספות, הוא לא יהיה זכאי לקבל כלל תמורת שעות נוספות.

בית המשפט הוסיף כי תשלום שעות נוספות למטפלים יטיל נטל כלכלי כבד מדי על המטופלים, ויגרום לכך ששירותי סיעוד והעסקת מטפל זר יהיו לעשירים בלבד. יש לציין שהוגש ערעור על החלטה זו.

פסיקה קודמת קבעה כי במידה והעובד הוכיח שעבד שעות נוספות, אולם לא ניתן לחשב בצורה מדוייקת את כמותן, הוא יהיה זכאי לקבל תמורת שעות נוספות גלובליות בשיעור של 30% ממשכורת הבסיס.

במידה והעובד הוכיח את שעות העבודה הנוספות בהן עבד, יש לחשב את הסכומים המגיעים לו בהתאם לחישוב פרטני.

המאמר באדיבות  Human   מרכז מידע לגיל הזהב

יש לציין שמאמר זה אינו מחליף יעוץ משפטי ונועד לספק מידע כללי בלבד.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715427

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר