Home » עידכונים » תשושי נפש זוכים ליחס מיוחד בבתי דיור מוגן

תשושי נפש זוכים ליחס מיוחד בבתי דיור מוגן

למרות המינוח שעלול לבלבל חלק מכם, ההגדרה של "תשושי נפש" אינה מתייחסת לתפקוד הפיזי של האדם או לרמת העייפותהאם יש מקום לתשושי נפש בבתי דיור מוגן? המצטברת שלו עם השנים. אדרבא, קשישים תשושי נפש עשויים להיות עם תפקוד פיזי גבוה מאוד. הבעיה העיקרית שהם סובלים ממנה היא ירידה בכשירות המוחית וביכולת הקוגניטיבית שלהם, שרק אמורה ללכת ולהחמיר עם השנים. תשושי נפש הם בעיקר חולים במחלות דמנטיות דוגמת דמנציה או אלצהיימר, הפוגעות בצורה אנושה ביכולת שלהם להתנהל באופן עצמאי: חשבו על בעיות זיכרון ושכחה, קשיי התמצאות, ירידה בכושר השיפוט או אפילו קשיים נפשיים הנגרמים בעקבות התסמינים האלו.

בניגוד לבתי אבות לתשושי נפש, מוסדות דיור מוגן נתפסים על ידי רבים ככאלה המיועדים בעיקר לקשישים עצמאיים, אם כי בשנים האחרונות גדל משמעותית המענה שהם מספקים לאוכלוסיית תשושי הנפש של מדינת ישראל.

יש דבר כזה: בתי דיור מוגן לתשושי נפש

מוסדות דיור מוגן המיועדים לתשושי נפש יכללו בחלק מהמקרים מחלקה ייעודית בה הדיירים נמנים על ההגדרה הזו. מטרה מרכזית של מוסדות הדיור המוגן מהסוג הזה היא לספק לדיירים את השירותים להם הם בוודאי זקוקים בשלב זה של חייהם, ועקב המגבלות שהם סובלים מהן. המענה הטיפולי מקבל מטבע הדברים תשומת לב ניכרת, עם סיוע בביצוע הפעולות השונות בשגרת היום-יום (רחצה, הלבשה, האכלה, התניידות וכן הלאה). בנוסף תשושי הנפש נמצאים כל העת תחת השגחתם הצמודה של צוות המטפלים במוסד הדיור המוגן, הן בשעות היום והן בשעות הלילה.

מוסדות דיור מוגן מזוהים עם איכות חיים גבוהה, והדבר נכון גם במקרה של מחלקות לתשושי הנפש למיניהם. לא פעם תוכלו למצוא בתי דיור מוגן ברמה גבוהה במיוחד, לצד אפשרויות טיפוליות החולשות על ההיבטים השונים של החיים: תחומי רפואה ופרה רפואה, סיוע סוציאלי, טיפולים אלטרנטיביים ועוד. התניידות של תשושי נפש אינה דבר פשוט עקב מצבם, ולכן מדובר ביתרון משמעותי.

כדי להפוך את השהות שלהם במקום לנעימה פי כמה מציעים מוסדות הדיור המוגן פעילויות עשירות לשעות הפנאי, דוגמת חוגים, הרצאות, ימי עיון, מופעים וכן הלאה. הקשישים יכולים להשתתף בחוגים המותאמים ליכולות התפקוד שלהם, ולעיתים אף להיעזר בתשתיות הקיימות בבית הדיור המוגן: חדר כושר, בריכה, חדרי מחשבים ועוד.

כיצד ניתן לממן שהות בבתי דיור מוגן?

ברוב המקרים, השהות במוסדות של דיור מוגן נחשבת ליקרה בהשוואה למסגרות מגורים אחרות המיועדות לבני גיל הזהב (ובעיקר כמובן בתי אבות). ככל שבית הדיור המוגן מציע תנאי מגורים מפנקים יותר, וככל שרשימת השירותים בו היא ארוכה יותר, כך הצפי הוא שהתשלום שיידרשו הדיירים לשלם יהיה גבוה יותר. חשוב עם זאת לשים לב לכך שמדובר בטווח מחירים רחב, לעיתים אפילו בתוך שערי מוסד דיור מוגן נתון: לדוגמה חדרים בגדלים שונים, או שירותים משלימים המשפיעים על המחיר.

בניגוד לבתי אבות, אין למעשה אפשרות שהמדינה תממן באופן חלקי את עלות המגורים במוסדות דיור מוגן – וזה נכון גם במקרה של תשושי נפש, אשר זכאים עקב מצבם לרשימה לא קטנה של זכויות. רוב מוסדות הדיור המוגן הם פרטיים, ולכן סיוע שכזה אינו אפשרי (אם כי בצורה עקיפה ניתן כמובן להיעזר בזכויות השונות כדי לממן את השהות בהם). חשוב לציין עם זאת שבדרך כלל קיימת גמישות במסלולי התשלום במוסד הדיור המוגן, כך שהאדם המבוגר יכול להרכיב לעצמו משוואה ייחודית של פיקדון, דמי כניסה ותשלום חודשי. אם לאדם יש נכסים דוגמת בית מגורים, באפשרותו להשתמש בהם על מנת לממן חלק מהשהות במוסד הדיור המוגן (כמו במקרה של משכנתא הפוכה).

 

אולי יעניין אותך גם:

רשת גיל הזהב – מטפלת סיעודית, עובדים זרים, טיפול סיעודי

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715427

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר