Home » עידכונים » המחלקה לשירותים חברתיים

המחלקה לשירותים חברתיים

הנושא של סיעוד וטיפול סיעודי עבור בני גיל הזהב הוא מהחשובים ברמה הסוציאלית כיום – זאת על רקע אחוז הקשישים הגבוה באוכלוסייה מצד אחד, והצרכים והבעיות המאפיינות אותם מהצד האחר. יש כמה גורמים אליהם ניתן לפנות, על פי מאפייני האדם המבוגר או הסיוע שהוא זקוק לו.

בהרבה מאוד מקרים הכתובת היא המחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית הנתונה, הפועלת מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. מחלקות אלה, כפי שתראו מיד, עשויות לקבל תפקיד מרכזי מאוד בתמונת הסיוע לאדם המבוגר בפרט, ולאוכלוסיית הנזקקים בכלל. 

אילו שירותים ניתנים?

בכל רשות מקומית בישראל פועלת מחלקה לשירותים חברתיים. התפקיד הכללי המרכזי של המחלקות נוטה להיות דומה בין הרשויות השונה: מתן סיוע מקיף ושירותים מקצועיים בתחומים דוגמת אבחון, תמיכה, טיפול, מניעה, הגנה, שיקום וכיוצא בזה. הסיוע החיוני הזה ניתן לאנשים העומדים בשני תנאים: נזקקות וזכאות, כלומר, אנשים הסובלים מקושי מוכח המוגדר בתקנון העבודה הסוציאלית ושיש על פי עמדת מדינת ישראל הצדקה כלכלית להעניק להם סיוע מכספו של הציבור. 

קשישים עונים פעמים רבות על ההגדרות האלה, כאשר עליהם לפנות במסגרת החוק למחלקת השירותים החברתיים אשר בתחומיה הקשיש מתגורר: בין אם בדירה פרטית ובין אם בכל מסגרת אחרת של מגורים הנהוגה בישראל לאוכלוסייה המבוגרת יותר, כמו דיור מוגן או בתי אבות

חשוב לשים לב לעובדה שבישראל – בדומה למודל האירופי של מדינת הרווחה ובניגוד לזה האמריקאי – המחלקות לשירותים חברתיים פועלות במסגרת רשות מקומית נתונה. לכן הן כפופות אל הרשות, מתנהלות על פי סדר העדיפויות שלה ותלויות בתקצוב הספציפי של הרשות.

עם זאת כן נעשים בישראל מאמצי סיוע לאוכלוסיות הזקוקות לכך גם ברמה הלאומית והמקיפה יותר, למשל הקמת מאגר המידע של נתוני היסוד של המשפחות המטופלות בכלל הרשויות המקומיות. דרך מאגר זה ניתן לקבל החלטות, לקבוע מדיניות, להרכיב נוסחאות של הקצאת משאבי הסיוע וכן הלאה. 

החלק הארי של בעלי המקצוע הפועלים במסגרת מחלקת השירותים החברתיים הם עובדים סוציאליים פרטניים, ולצידם עובדים סוציאליים על פי חוק (פקידי סעד), רכזי נושא ובעלי תפקידים אחרים בהתאם למדיניות הרשות המקומית ואופי הפעילות הנעשה בה.

איך פונים למחלקה לשירותים חברתיים?

בישראל, הפנייה למחלקות לשירותים חברתיים היא בדרך כלל וולנטרית ואינה נדרשת על פי חוק. האדם הפונה הוא לרוב זה הזקוק לסיוע, אם כי ייתכן בהחלט מצב בו הפנייה ופתיחת התיק ייעשו על ידי בעלי מקצוע בעלי תפקידים שונים (למשל פקיד סעד בשירות הזקן, בהקשר הנוכחי). 

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715427

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר