Home » עידכונים » מהו בית אבות לתשושי נפש?

מהו בית אבות לתשושי נפש?

מהו בית אבות לתשושי נפש?בתי אבות אינם מקשה אחת. ישנם בתי אבות המיועדים לעצמאיים (אלה מכונים גם דיור מוגן). ישנם בתי אבות המיועדים לאנשים סיעודיים ואילו אחרים – מיועדים לתשושי נפש.

הבחירה לעבור לבית אבות לתשושי נפש טומנת בחובה כמה וכמה יתרונות. בנוסף, יש לדעת לבחור את המקום המתאים, שעומד בסטנדרטים ראויים. לעומדים בקריטריונים – יש גם אפשרות לסבסוד העלויות שיכולות להיות גבוהות למדי.

המטרות והייחוד של בית אבות לתשושי נפש

כדי להבין מהן המטרות ומהו הייחוד של בית האבות לתשושי נפש, יש לבין תחילה כיצד מקובל להגדיר מבחינה מקצועית את תשוש הנפש. מבחינת בתי האבות, רשויות הבריאות ועובדים סוציאליים מתמחים, תשוש הנפש יוגדר כאדם עצמאי מבחינה פיזית (דהיינו, לא מרותק למיטה או מוגבל בתנועותיו), אולם עם זאת גם מי שאיננו יכול להיחשב לעצמאי מבחינת תפקודו.

תשוש הנפש הינו בעל ירידה שכלית קוגניטיבית, בעל פעילות ירודה מבחינת זיכרון, חשיבה, יכולת התמצאות במרחב. בתי אבות לתשושי נפש, אם כן, הם בתי אבות המתמחים במתן מענה לתשוש הנפש, שעשוי להיות מוגדר כמי שסובל מדמנציה, אלצהיימר וכדומה. אנשים כאלה זקוקים להשגחה קבועה, הם זקוקים לסיוע בפעולות כגון רחצה, אכילה, לעיתים גם שימוש בשירותים וניידות.

ללא השגחה, תשושי הנפש עלולים לפגוע בעצמם ובסובב אותם. לכן, בית אבות לתשושי נפש מכיל סידורים מתאימים כגון מיטות בטיחותיות, צוות של אחיות סיעודיות בעלות הכשרה מתאימה, מטפלים מקצועיים שעובדים מסביב לשעון, מטפלים המסייעים בהכנת האוכל, האכלה, התלבשות וכדומה.

בבית האבות מסוג זה לרוב החדרים אינם פרטיים. בכל חדר שניים – שלושה מטופלים וגם המחלקות מוגבלות מבחינת הגודל. בכל מחלקה יש אחראי או אחראית מחלה, צוות קבוע של מטפלים, אחיות, אנשי תחזוקה, ניקיון, סניטרים. בתי האבות מספקים גם מתקנים ועזרים שונים כגון מקלחות, מכשירי פיזיותרפיה. מתקיימת פעילות גופנית מודרכת ופעילות חברתית, ריפוי בעיסוק ועוד.

בטיחות וראש שקט

לפני שנראה כיצד ניתן לממן את העלות הכרוכה בבית אבות לתשושי נפש ראוי לציין כמה מהיתרונות החשובים של המקום. ראשית, מדובר במקומות שפועלים בפיקוח וברישוי של משרד הבריאות. זהו גם כלל מנחה חשוב שיש לנקוט בו כאשר מחפשים בית אבות מסוג זה. מקום שפועל ללא רישיון וביקורת מהווה סכנה.

שנית, בתי האבות הללו מאפשרים שמירה על בטחונו ובטיחותו של הקשיש תשוש הנפש, כמסגרת טיפול הוליסטית. עבור בני המשפחה או בני הזוג של תשוש הנפש, מגיע שלב שבו לא ניתן להחזיק את הקשיש בבית. הוא עשוי בקלות ללכת לאיבוד, להיות מעורב בתאונה, אפילו להזיק לאחרים. בית האבות מהווה פתרון מתאים גם במקרים שבהם עובד זר איננו מספיק לצורך השגחה צמודה ומקיפה של עשרים וארבע שעות ביממה.

הבחירה והמימון

בתי אבות לתשושי נפש יכולים להיות מוסדות ממלכתיים או פרטיים. אלה יכולים להיות גם בתי חולים גריאטריים או בתי אבות שיש בהם מחלקות שונות (מחלקה לסיעודיים, מחלקה לתשושים, מחלקה לתשושי נפש). הבחירה במקום המתאים יכולה לנבוע מתוך שיקולים של קרבה למקום המגורים של הילדים והמשפחה, שביעות רצון מאופי המקום והאווירה וגם שיקולי עלות ומימון.

עבור מחוסרי אמצעים וקשישים שמצבים הסוציואקונומי נמוך יחסית, אפשר להגיש בקשה לקבלת קוד אשפוז של משרד הבריאות. משמעות הדבר היא מימון חלקי ולעיתים כמעט מלא של השהות בבית האבות לתשושי נפש.

מי שרכש ביטוח סיעודי יכול בהחלט לממן את עלות בית האבות לאחר הגשת תביעה לחברת הביטוח. על מנת להירשם לבית האבות המתאים יש צורך להמציא דוח סוציאלי ואישורים שמצביעים על יכולת התפקוד הקוגניטיבי והגופני.

מבולבלים? מתקשים למצוא בית אבות ליקירכם? באפשרותכם להיוועץ בחברות שמתמחות בהתאמת בתי אבות לבני הגיל השלישי, אחת מהן היא חברת קרן אור, חברה מקצועית, אשר נותנת שירותי ייעוץ והכוונה ללא עלות.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715427

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר