Home » עידכונים » דחיית בקשה לקבלת גמלת סיעוד מביטוח לאומי

דחיית בקשה לקבלת גמלת סיעוד מביטוח לאומי

דחיית בקשה לקבלת גמלת סיעוד מביטוח לאומיגמלת סיעוד ניתנת על ידי ביטוח לאומי לאנשים מבוגרים (כאלה שעברו אל גיל הפרישה מהעבודה) ואשר יכולת התפקוד שלהם נפגעה בשל סיבות שונות.

את גמלת הסיעוד ניתן לקבל בכסף, במוצרים מסוימים או שירותים או באישור שעות טיפול בכל חודש, על ידי מטפלת סיעודית מטעם ביטוח לאומי.

כדי לקבל את גמלת הסיעוד יש להגיש בקשה (תביעה לגמלת סיעוד), למסור מסמכים ולעבור בדיקת תפקוד על ידי אחות או פיזיותרפיסט מטעם ביטוח לאומי. ביטוח לאומי עשוי לדחות את התביעה מטעמים שונים. מהן הטענות הנפוצות לדחייה? האם ניתן להגיש ערעור ואם כן – מהי התהליך?

דחיה בשל יכולת התפקוד

ביטוח לאומי עשוי לדחות את הבקשה לקבלת גמלת סיעוד בשל טעמים שונים, כאשר הטעם המרכזי הוא שיכולתו של התובע לבצע פעולות שונות באופן עצמאי הינה גבוהה. חשוב להיות ערים לעובדה זאת, כאשר נציג הביטוח הלאומי מגיע לביתו של הקשיש כדי לבצע בדיקה של יכולת התפקוד.

ישנם קשישים שמטעמים של חוסר מודעות או מתוך רגשי בושה מנסים להראות שהם מיטיבים לבצע את המטלות השונות. כך, עשוי קשיש לבצע מאמץ מיוחד להתלבש, למרות שבדרך כלל הוא מאוד מתקשה בכך. חשוב שהנבדק לא ינסה להתנהג באופן מיוחד בזמן הבדיקה. יש לבצע את המטלות השונות ולענות על שאלות באופן התואם את המציאות.

חוסר במסמכים או בנתונים

כדי לקבל גמלת סיעוד יש צורך להגיש טופס תביעה רלוונטי ובו יש לפרט נתונים מנתונים שונים. בנוסף, יש להמציא מסמכים רפואיים וחוות דעת מקצועיות עוד לפני שמגיע נציג הביטוח הלאומי לצורך בדיקת היכולת של התפקוד הגופני או בדיקה מנטלית.

ביטוח לאומי עשוי לדחות את הבקשה לקבלת גמלת סיעוד גם מהסיבה שיש חוסר במסמכים רלוונטיים או כאשר חלק מהפרטים לא מולאו כנדרש. אם רוצים להימנע מכך, יש למלא את הטפסים באופן מלא ואם צריך – להתייעץ עם רופא מטפל, עובדת סוציאלית או חברות לשירותי סיעוד. יש לציין שאת הטפסים יכול למלא גם בן משפחה, ביחד עם מי שתובע את הגמלה.

בין המסמכים שחייבים להמציא – חוות דעת של רופא מטפל, דוחות אשפוז, פירוט התרופות, פירוט כושר שכלי – מנטאלי. בנוסף, יש צורך לציין באופן מלא את כל סוגי ההכנסות שמקבל התובע של הגמלה ויש גם לציין הוצאות חודשיות מרכזיות. מלבד סיבה של יכולת תפקוד או חוסר במסמכים, דחיית הבקשה לגמלה יכולה בהחלט להיות על רקע מצב סוציואקונומי (הכנסות גבוהות).

ערעור בנושא יכולת התפקוד

במידה וביטוח לאומי מחליט לדחות את הבקשה לקבלת גמלת סיעוד מתוך טענה שהתובע מסוגל לתפקד באופן עצמאי, ניתן להגיש ערעור באמצעות פניה לוועדה לעררים. את הערעור יש להפנות לסניף ביטוח לאומי בתוך תקופת זמן של עד חודשיים לאחר הודעת הדחיה.

יש להמציא מסמכים מפורטים ונימוקים לערעור. מכיוון שהערעור יכול להתבצע בנוכחות התובע או בלעדיו, יש לציין מהי ההעדפה. המערער יכול להגיע מלווה באדם מטעמו וניתן אף שנציג יתייצב מול הוועדה לערעורים ללא נוכחות הקשיש. בוועדה בודקים רופאים את מכלול הפרטים תוך שימת לב לתלות של התובע באחר לצורך ביצוע פעולות שונות וכן הצורך בהשגחה מטעמים קוגניטיביים או אחרים.

ערעור מטעמים אחרים

במידה והחלטת הדחיה נשענת על טעמים אחרים ולא על יכולת התפקוד, ניתן להגיש ערעור בשתי דרכים חלופיות. דרך אחת היא לפנות לוועדת התביעות של ביטוח לאומי. דרך אחרת היא לפנות לגוף חיצוני – בית הדין האזורי לעבודה שדן בין היתר בערעורים של תובעי גמלאות שונות שבקשתם נדחתה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715427

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר